Americamura no kai
アメリカ村の会

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History

  • 静かな倉庫街からはじまった炭谷町の40年

    若者の街・アメリカ村が生まれるまで

  • "Amerikamura"— a 40 year

    History of the entertainment district for young people

  • 美國村40年回顧

    年輕族群的街區‧美國村誕生前的經緯

  • 아메리카무라<미국마을>의 40년

    젊은이의 거리• 아메리카무라가 탄생할때까지

1960
  • アメリカ村は倉庫や駐車場だらけの静かな街だった

    大阪のメインストリート御堂筋の東側に位置する心斎橋筋商店街は、当時からそごうや大丸など百貨店など名店が立ち並ぶ常に多くの人で賑わう繁華街でした。

    しかし現在アメリカ村と呼ばれている西心斎橋(旧:炭屋町)地区は、心斎橋筋商店街に構える店舗の倉庫、駐車場、オフィス、住宅があるだけで、商業的な賑わいから縁遠い町でした。

    ただし、後に現在のアメリカ村の原点となる存在として、大丸百貨店のデザイン事務所やアイビールックで風靡した石津謙介氏の株式会社ヴァンヂャケットなど、若いクリエイターが街を出入りしていました。
    当時の流行:ダッコちゃん/うたごえ喫茶/ツイスト/ボウリング/グループサウンズ 等
    新発売商品:カラーテレビ/コカ・コーラ/ポラロイドカメラ/リカちゃん人形 等
  • Amerikamura was a quiet district with many warehouses and parking lots.

    This part of the town was nestled on the backside of the main street of Shinsaibashisuji shopping arcade.

    Later on, a design office for department stores, VAN JACKET INC. which was established by Mr. Kensuke Ishizu (who is also famous for his first "Ivy" look) and many other creators started moving to the quiet district. Still, Amerikamura at that time was a very low-profile part of town.
  • 美國村原本只是個只有倉庫及停車場的不起眼街區

    在當時,它位於主要鬧區-心齋橋商店街的後側,是一安靜而只有倉庫及停車場的街罷了。

    之後成為美國村發展的起點便是一些百貨公司的設計事務所及石津謙介氏主宰的VanJacket公司推出風靡一世的英國校園式夾克,於是開始有年輕創作家出入此地,但是它仍與發展至現在的熱鬧商圈尚有一大段距離。
  • 아메리카무라는 창고나 주차장 투성이의 조용한 거리였다

    아메리카무라는 원래, 오사카의 메인 스트리트 신사이바시스지 상가의 뒤편적존재로, 창고나 주차장 투성이의 조용한 거리였습니다.

    이후에 아메리카무라의 원점이 되는 존재로서 백화점의 디자인 사무소나 아이비룩으로 풍미한 이시즈켄스케씨의 주식회사 바쟈켓트 등, 젊은 크리에이터가 거리를 출입하고 있었습니다만, 현재의 상업적인 활기로부터 인연이 먼 한적한 마을이었습니다.
1970
  • カフェからはじまった若者達の若者のための街づくり

    1969年、空間デザイナー日限萬里子氏が三角公園前にカフェ「LOOP(ループ)」をオープン。若いデザイナーたちを中心に、感度の高い若者が徐々に集まり始め、街の空気も少しずつ変わりだしました。
    その中から「この街をただの倉庫街にしておくのはもったいない」という声が自然発生的に出始め、成熟した心斎橋筋商店街に対抗して、若者の街"アメリカ村"創成期がスタートしたのです。

    また当時、心斎橋を拠点に活躍していたグラフィックデザイナー・黒田征太郎氏や日本の女性下着に革命をもたらしたデザイナー・鴨居羊子氏など新進気鋭のクリエーターらからの支持を受け、徐々に単なる倉庫街から新しい文化を発信する街へ脱却していきました。

    空いていた倉庫や駐車場など家賃の安い物件を利用して、日本ではまだ珍しく高価で入手困難だった中古レコードやジーンズ、Tシャツ、古着、サーフボードなどをフリーマーケット形式で販売。現在のアメリカ村のショップの原点が形成されたのです。
    当時の流行:フォークソング/学園ドラマ/パンダ/暴走族/スーパーカー 等
    新発売商品:カップラーメン/クォーツ腕時計/ポラロイドカメラ/ぴあ創刊/ウォークマン 等
  • Urban development of young people for young people from the cafe began

    During the 70s, the town grew to attract many visitors, especially young people, due the opening of a famous café. In 1969, Mariko Higiri, an interior designer, opened café, "LOOP" which eventually became a gathering spot for young designers and creative people.

    Following this development, artists including Seitaro Kuroda, a graphic designer who participated actively in the community at that time and Yoko Kamoi, a designer and the pioneer of women's underwear in Japan supported the community to tailor the area especially to young people.

    "Let's create the town for young people and it will be as great as the Shinsaibashisuji arcade!" was the slogan. Utilizing empty warehouses, parking lots, and stores for rent cheap, rare and luxurious items at that time began to be sold. These items included used records, jeans, T shirts, vintage
  • 為吸引年輕人來此而開業的咖啡店

    1969年,空間設計師日限萬里子氏開了一家「LOOP」咖啡店。之後感性強烈的年輕設計家也慢慢跟進開始聚集此地。

    當時為了支持「贏過心齋橋筋商店街,吸引更多年輕人來此」之聲,以大阪為發展據點的平面印刷設計師‧黑田征太朗及把日本女性內衣帶入革命性改變的設計家‧鴨居羊子氏出面來開始改造這裡。
    首先從空的倉庫及停車場等房租便宜的物件開始著手。
  • 카페에서 시작된 젊은이들의 젊은이를 위한 마을 조성

    1969년, 공간 디자이너 히키리마리코씨가 카페 「LOOP」를 오픈.점차 디자이너를 중심으로 한 감성이 강한 젊은이들이 모이기시작했습니다.

    그리고 「신사이바시스지 상가에 지지 않는 젊은이의 거리를 만들고 싶다」라고 하는 소리에, 당시 , 오사카를 거점으로 활약하고 있던 그래픽 디자이너•쿠로다세이타로씨나 일본의 여성 속옷에 혁명을 가져온 디자이너•카모이요우코씨 등 크리에이터로부터의 지지를 받아 젊은이들의 마을 조성이 시작했습니다.

    우선은, 비어 있던 창고나 주차장 등 집세의 싼 물건을 이용하고, 일본에서는 아직 드물고 고가이고 입수 곤란했던 중고 레코드나 진즈, T셔츠, 헌 옷, 서프 보드등을 프리마켓 형식에서 판매.현재의 아메리카무라의 숍의 원점이 형성되었습니다.
  • 当時の三角公園(1970年第後半)
  • SANKAKU PARK(1970)
  • 當時的美國村(1970)
  • 당시의 산카쿠코우엔<삼각 공원>(1970)
  • 当時の三角公園(1970年第後半)
  • SANKAKU PARK(1970)
  • 當時的美國村(1970)
  • 당시의 산카쿠코우엔<삼각 공원>(1970)
1980
  • 大阪の若者から評価を得たアメリカ村

    そういった若者たちの目論見は見事成功。当時、日本で貴重だった本場アメリカのアイテムが話題となり、多くの若者たちで賑わいだしました。そしてテレビやファッション誌などには「アメリカ村」として紹介されるようになりました。

    1982年 日航ホテル大阪オープン。翌1983年 無印良品の進出で若者も一気に増加し「ヤングファッションの街」へと成長がはじまりました。
    当時の流行:アイドル/漫才/マイケル ジャクソン/エリマキトカゲ/いかすバンド天国 等
    新発売商品:ガンプラ/ルービックキューブ/使い捨てカイロ/ファミコン/CD 等
  • "Amerikamura regarded with high esteem by young people"

    At that time, items that were imported from the United States were rare and became popular among young people. Because American culture greatly flourished in the area, TV and fashion magazines started introducing the neighborhood as "Amerikamura" (American village).
  • 受到年輕族群支持的美國村

    當時,在日本能買到美國的東西而成為話題後,許多年輕人便湧向這裡。
    藉著電視及雜誌的報導,充滿美國文化的地區便被叫成「美國村」。
  • 젊은이로부터 평가를 얻은 아메리카무라

    당시 , 일본에선 귀중했던 본고장 미국의 아이템이 화제가 되어, 많은 젊은이들로 활기찼습니다.
    그리고 텔레비전이나 패션잡지등에는, 아메리카무라의 문화가 모인 거리 「아메리카무라」로서 소개되게 되었습니다.
  • ピース オン アース製作中の黒田征太郎氏
    (1983年)
  • Mr. Seitaro Kuroda is presently working on Peace on Earth (1983)
  • PEACE OF EARTH製作中的黑田征太郎氏(1983)
  • 피스 온 어스 제작중의 쿠로다세이타로씨(1983)
  • 改装された三角公園(1984年)
  • Renovated Sankakukoen(1984)
  • 被改修的三角公園(1984)
  • 개장된 산카쿠코우엔<삼각 공원>(1984)
  • イベント@旧南中学校 ※現:BIG STEP(1987年)
  • An event held at school(1987)
  • 在學校舉行的活動(1987)
  • 학교에서 개최된 이벤트(1987)
  • バンド@旧南中学校 ※現:BIG STEP(1987年)
  • An event held at school(1987)
  • 在學校舉行的活動(1987)
  • 학교에서 개최된 이벤트(1987)
  • BMX@旧南中学校 ※現:BIG STEP(1987年)
  • An event held at school(1987)
  • 在學校舉行的活動(1987)
  • 학교에서 개최된 이벤트(1987)
1990
  • 流行の最先端を走りはじめた若者のメッカ

    1990年 タワーレコード。1993年 BIG STEP。1994年 OPAなど大型店舗および施設が開業。そのほか、ユナイテッドアローズ、ビームス、シップスなど大型店舗の進出。ファッションだけにとどまらず、ライブハウスや映画館など、若者をターゲットとした施設の誕生により、この10年で約10倍となる2,500もの店舗数となったアメリカ村は、大阪で行きたい観光地の上位に挙げられるほどの注目を集める、日本有数の「若者のメッカ」として全国的に有名になりました。
    ファッションだけではなく、音楽、グラフィックデザインなど、独自で将来の夢を描く若者たちはきっかけを求めてアメリカ村を出入りし、店舗スタッフとの交流から、様々な分野で新たなコミュニティが生まれていったのです。
    当時の流行:おやじギャル/Jリーグ/メジャーリーグ/コギャル 等
    新発売商品:スーパーファミコン/ナタデココ/たまごっち/エアマックス/Gショック 等
  • "Amerikamura" became a young people's mecca on the cutting edge of youth culture in Japan.

    Because Amerikamura was introduced nationwide, it received recognition from all over Japan. TOWER RECORDS (in 1990), BIG STEP (in 1993), OPA (in 1994) and many other big stores including domestic famous brands were opened in the neighborhood.
      Not only fashion related stores, but also music clubs and movie theaters that attracted many young people opened as well. Over the 10 years, the number of stores became 10 times larger, until about 2500 stores existed in the district. Amerikamura became one of the most popular places in Osaka and one of the most visited tourist spots. The young people's mecca, Amerikamura was a perfect gateway for young creators who participated in fashion, music, graphic design, and much more.
  • 跑在日本最先端流行的年輕族群之地

    透過媒體的介紹,大阪以外的地區也開始注目這裡,於是TOWER唱片(1990年)首先來此開業。緊接BIG STEP(1993年)。之後OPA(1994年)等大型店鋪設施紛紛進註此地。跟著國內有名的廠牌也開始來此設店。不光服飾店,現場演唱廳,電影院等一些吸引年輕人的店紛紛到此開張,10年間美國村的店鋪數成長了10倍的約2500家,成為在大阪人們最想去的觀光地,一耀成為日本的「年輕人嚮往之地」。
    之外,不光時尚,音樂,平面設計等一些嚮往將來能獨當一面的年輕人紛紛來此尋求夢想。
  • 일본의 유행 최첨단을 달리기 시작한 젊은이의 중심지

    미디어의 소개에 의해, 오사카 이외로부터도 주목받기 시작한 아메리카무라에, 타워 레코드(1990년).BIG STEP(1993년).OPA(1994년) 등 대형점포 및 시설이 개업.그 외 , 국내 유명 브랜드 점포도 진출했습니다.패션에만 머물지 않고, 라이브 하우스나 영화관 등, 젊은이를 타겟으로 한 점포들에 의해, 10년에 약 10배가 되는 2,500의 점포수가 된 아메리카무라는, 오사카에서 가고 싶은 관광지의 상위로 거론될 정도의 주목을 끄는, 일본 유명한 「젊은이의 중심지」로서 전국적으로 유명하게 되었습니다.
    또, 패션만이 아니고, 음악, 그래픽 디자인 등, 독자적으로 장래의 꿈을 가진 젊은이들은 그 굼을위해 아메리카무라을 출입하게 되었습니다.
  • バンド ライブ@三角公園(1994年)
  • Live shows at Sankakukoen(1994)
  • 三角公園的現場演唱(1994)
  • 산카쿠코우엔<삼각공원>에서의 라이브(1994)
  • ファッション ショー@三角公園(1994年)
  • Fashion shows in Sankakukoen(1994)
  • 三角公園的服裝表演(1994)
  • 산카쿠코우엔<삼각공원>에서의 패션 쇼(1994)
  • 来街客で賑わう三角公園周辺(1997年)
  • Full of customers around Sankakukoen(1997)
  • 遊客眾多的三角公園周邊(1997)
  • 방뮨객으로 활기찬 산카쿠코우엔<삼각공원> 주변 (1997)
2000
  • 若者たちは"個性"と"人のつながり"を求めてアメ村に集う

    大阪にとどまらず、関西においても「若者=アメリカ村」が定着した2000年代は、インターネット普及により、より広く詳しく知られるようになりました。
    元々、独自性の強い街であるということもあり、アメリカ村には個性のある若者が増加。ファッション/音楽/アートなど、街に溢れるあるゆるコミュニティに参加し、ショッピングだけ限らず、感性を共有できる人とのつながりを求めるようになったのです。
    現在のアメリカ村には、この街発祥のきっかけとなった"LOOP"のような空間が数多く点在しているのです。
    近年、当時アメリカ村で遊んでいた若者たちが、商店主となったり、イベントを開催したり、ライブをしたり、とまたアメリカ村に戻りこの街で培った感性を発信しています。
    これからも繰り返されるこのサイクルによって、アメリカ村には常に若者が溢れているのです。
    当時の流行:サッカー/ハリー・ポッター/芸人/ちょいワルオヤジ/萌え/韓流 等
    新発売商品:iPod/iPhone/ユニクロ/デジカメ/液晶テレビ 等
  • Young people gathered in Amemura in search of creativity" and "human relationships".

    During this decade, pushed by the internet via online information, Amerikamura received recognition quickly and became established as a "town for young people" not only in Osaka but also throughout the Kansai area. Amemura's unique fashion attracted so many creative young people, and their willingness to participate in fashion, music, and art communities in Amerikamura led people to recognize the area as an important place to seek human connections and to share their ideas.
    Many young people who used to hang out in Amerikamura became shop owners, event organizers, and became involved in doing live music shows. Still, there are many communities similar to the café "LOOP" in Amerikamura, and the area continues growing and attracting many young creators.
  • 年輕族群為了追求"個性"及"與人聯繫"而來到美國村

    不只是大阪,在2000年時在關西「年輕人=美國存」的印象已定型,之後網路的發達使它的名氣越加響亮。 原本就擁有它獨特風味的地域,越來越多有個性年輕人聚集此地。時尚/音樂/藝術等湧向這裡,各種社團相繼參與,不光來此購物而已它也成為是想要尋求人與人的共鳴感的好場所。
    當初來此地遊玩的年輕族群,開始在此落地成為店主,舉辦活動,開音樂會等這些都是帶動起地域生氣"循環"的原動力。
  • 젊은이들은"개성"과"사람의 연결"을 위해 아메리카무라에 모인다

    오사카에 머무르지 않고, 칸사이에서도 「젊은이=아메리카무라」가 정착한 2000년대는, 인터넷 보급에 의해, 보다 넓고 자세하게 알려지게 되었습니다.
    원래, 독자성이 강한 거리인 것도 있어, 아메리카무라에는 개성이 있는 젊은이가 증가.패션/음악/아트 등, 거리에 넘쳐나는 커뮤니티에 참가해, 쇼핑만을 한정하지 않고, 감성을 공유할 수 있는 사람과의 연결을 요구하는 장소가 되었습니다.
    당시 아메리카무라에서 놀고 있던 젊은이들이, 상점주가 되거나 이벤트를 개최하거나 라이브를 하거나 거리발상의 계기가 된"LOOP"와 같은 커뮤니티가 많이 점재하고 있습니다.
  • 大型施設も増えたアメリカ村(2000年)
  • Amerikamura with large entertaining facilities (2000)
  • 出現大型商業設施(2000)
  • 대형 시설도 증가한 아메리카무라(2000)
  • ライブイベントも活発に@RIBIA(2002年)
  • Live at RIBIA(2002)
  • 在RIBIA舉行的現場演唱會(2002)
  • RIBIA에서의 라이브(2002)
  • 企業プロモーション@BIG STEP(2010年)
  • Company promotion at BIG STEP(2010)
  • 在BIG STEP的企業宣傳活動(2010)
  • BIG STEP에서의 기업 프로모션(2010)
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【アメリカ村の会 事務局】
大阪市中央区西心斎橋1-6-14 BIGSTEP 4F
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